lördag 20 september 2008

Fisk i ugn för många



Hos oss står inte fiskrätter högt i kurs direkt. Alla vet att det är nyttigt,men det liksom räcker för barnen med den fisk de får i skolan, minst 1 ggr /vecka.
Men det finns 1 rätt som går hem här och den är dessutom snabbt och enkel tillagad. En van kökshand gör den på ca 30 minuter beroende på om man använder frysta fiskblock eller färsk fisk.
Tänkte dela med mig av denna perfekta storfamiljsrätt, som självklart även passar i den lilla familjen.

Jag lär mig rätterna oftast från min man som jobbat som kock/köksmästare i många år. Det gör mig till en påenhöft kock, som i sin tur betyder att jag inte kan ge några exakta tsk/dl mått. Som i sin tur igen gör att alla recepten jag skriver ner, görs efter eget smak och tycke och ger mycket fantasi över åt tillagaren.
Denna fiskrätt fungerar mycket bra till mottot man tager vad man haver

Till min familj på 9 pers behövs:

1200 gram ljus fisk typ torsk, sej eller hokifile (fryst eller färsk)
3-4 normalstora morötter i tunna slantar
1 gul lök skärs i smala båtar
alt. 1-2 purjolök skivade
1-2 klyftor vitlök hackade(kan uteslutas om man vill)
1-2 strimlade paprikor
Fint strimlad spansk peppar efter smak (hos oss ca 2 cm av en frukt)
ca 7 dl matlagningsgrädde eller vanlig grädde om man föredrar det
2-3 msk tomatpure (så gräddsåsen får fin rosa färg)
1-1½ fiskbuljongstärning
2-3 tsk torr timjan
tillför sedan med fördel färsk timjan och färsk basilika
salt och peppar

Lägg fisken i botten på en ugnsfast smord form.Salta och peppra lätt på fisken. Sätt ugnen på ca 200 grader. Fräs alla skurna grönsaker, krydda med timjan och basilikan, salt och peppar, fräs ner tomatpuren och buljongtärningarna häll över grädden och låta puttra lite, uppskattningsvis runt 5 min. Smaka av.
Häll såsen över fisken och ställ in i ugnen. Använder du dig av frysta fiskblock dra ner ugnen på 175 grader och kolla av fisken efter 20 minuter, normalt behöver den lite mer om den är uttagen direkt från frysen vid tillagningen. Färsk fisk brukar beroende på filetjocklek vara klar på 20-25 minuter.
Under tiden kokas riset.
Vi brukar samtidigt som vi hackar grönsakerna till fisken även finhacka lite lök, morot och parika som fräses i riskastrullen innan risen och vattnet hälls i. På så sätt får man lite färg även på blekt ris.

Under tiden risen och fisken blir klara, hinner vi med läsläxan för 8 åringen (15 min om dagen) och 4 och 5 åringen hjälper till med dukningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det där verkade smarrigt :)
Det måste jag testa.
Kul med en till storfamilj! Dej kommer jag absolut att följa!
Kram attaknoddar.blogg.se

Anonym sa...

Tack för att du delade med dig av ditt goa recept, gjorde den igår och barnen åt med väldigt god aptit :)

Helen sa...

Hittade hit via Katerina Janoush och nu är din blogg i mitt rss-flöde :)
Har själv fem kids och håller med dig i det du skriver.

Din fiskgratäng står nu i min ugn och puttrar. Verkar oerhört lovande!

Anonym sa...

Åh, det lätt gott =) Jag har sån tur att mina tjejer tycker om fisk, så denna rätt ska jag laga till oss =)
Ha en bra tisdags kväll.

Krille sa...

Grymt gott!
Lagade detta för ett par år sedan.
Kom att tänka på det igen, härom dan. Googlade: Stor familj recept torsk.
Så idag lagade jag det igen!
Är såååå gott! Tack!