måndag 15 september 2008

Våra katasrofområden

Här i vår familj finns det åtminstone ett par mindre katasrofområden. Om dessa områden inte tas om hand med jämna mellanrum, så utbryter det ganska snabbt ut kaos.
Mitt största katastrofområde i hemmet är onekerligen hallen, speciellt nu under hösten där vädret varierar från dag till dag. Gummistövlar,stövletter, gympaskor, balerinaskor slåss om skohyllornas få platser. Tjockare jackor med mindre tjocka jackor, för att inte tala om regnkläderna. Sedan brottas vi iof också med en rullstol,elrullstol för inomhusbruk och en liten sulkyvagn.
Är man 9 st i ett hushåll med en helt vanlig standardhall.....ja, då måste man få skaka på huvudet åt eländet.
Jag har ännu inte hittat det optimala hallförvaringssystemet.
Har ni några bra finurliga tips?

Annat katastrofområde är tvättstugan. Vi har tvättpelare i vårt badrum och tillgång till tvättstuga i föreningen vi bor i. 5 maskiner körs om dagen, varav 2 är för sonen med funktionshinder. 2 ljusa, 2 mörka och 1 handuksmaskin. Tvättstugan används för större saker så som filtar och diverse. Håller vi efter under dagen, så är allt under kontroll och badrummet fungerar. 2 större tvättkorgar är lösningen för oss, en för ljus tvätt och 1 för mörk. Sedan gäller det att få alla familjemedlemmar att lära sig vad som är ljust och vad som är mörkt, och såklart lägga tvätten där den ska och inte på golvet brevid :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så skönt att vi inte är ensamma om att tvätta massor varje dag. Får man fråga vad ditt barn har för funktionshinder. Har själv en son med ett ovanligt funktionshinder. En sak till är det ok om jag länkar till dig, tycker din sida är så bra. Kicki

Lena sa...

Hej Kicki!

Självklart får du länka, det är ju bara roligt och jag känner mig smickrad :)
Min grabb fick en hjärnblödning vid förlossningen (prematur född v29). Han har en tjusig diagnosradda. Cp-skada spastisk diplegi med högerövervikt, tonusväxling med svag bålmotorik, ep, cvi-hjärnsynskada och lätt utvecklingsstörning med inslag från autismspektrat.
Låter tusen ggr värre än det upplevs tycker jag. Han är främst en pigg liten/stor knäppis, med massa bus i sig.
Nu tänker jag kika in till dig :)

/Lena