onsdag 10 september 2008

En veckomatsedel hos oss

Som alla vet, så är matlagningen en del av vardagen som lätt kan ta lite för mycket tid ifrån annat viktigare, så även hos oss.
Det varierar lite från årstid till årstid såklart, det går helt klart snabbare att slänga ihop en matig sallad än ett långkok kalopps.
Nu under hösten använder vi ugnen i mycket hög skala, maten passar sig själv och under tiden hinner man hjälpa till med läxor och duka. Alltså saker man gör tillsammans som jag själv tycker väl inrymmer kvalitetstid med en eller två av barnen.

En matvecka för oss varav 4 dagar är ugnsmat och resten spismat kan se ut så här:

Måndag: Makaronipudding
Tisdag: Hemmagjorda köttbullar med potatismos
Onsdag: Gratinerad pasta med skinka och mozzarella (ta bort skinka=vegetariskt)
Torsdag: Fisk i ugn med ris
Fredag: Kycklingestafado (ångad gryta med potatis)
Lördag: Pitabröd fyllda med stark köttfärssås och sallad,tomat,mozzarella,majs,gurka,paprika
Söndag: Lasagne

Till detta behövs inhandlas:

1 kg makaroner, 15 ägg, 4 liter mjölk, ca 400 gr kokt/rökt skinka, 2,5 kg köttfärs, 2 pkt lasagneplattor, 1 kg valfri pasta med bra stadga typ penne/tortiglione, 4-5 kg potatis, 1 kg ris, 3 valfria frysta fiskblock (går självklart bra med färsk fisk också), 5 dl grädde, 2 kg kyckling, 4 påsar mozzarella, 8 krossade/passerade tomater, 3 pkt pitabröd (ca 18 st), 5-6 gul lök, 1 påse morötter, 2 salladshuvud, 8 färska tomater, 3 småburkar majs, 1 färsk basilika, 1 färsk persilja/alt fryst, 2 gurkor och 3-4 paprikor röda.

I vår lokala ICA butik skulle detta i runda slängar kosta ca: 900:-
Självklart finns det massor av kronor att spara in om man handlar i större butiker och hittar lågprisvarumärken. Jag har bara utgått från de varor vi oftast använder oss av här hemma, de priser jag har mest koll på.

Eftersom jag månadshandlar basvaror, så kan jag utifrån handlingslistan ta bort vissa varor. Ofta ganska så mycket. Lunch på helgerna brukar bestå av rester från veckan som stoppats i frysen, det brukar alltid räcka till det.
Sedan lägger jag till extra mjölk till frukost, frukt och bröd på listan, och om något av basvarorna råkat ta slut.

Köttfärssåserna görs samtidigt som köttbullarna, det går åt mer köttfärs till lasagnen än till de 2 övriga rätterna. Jag räknar 800 gr till köttbullar, 600 gram till den starka torrare såsen och resten till lasagnen alltså 1100gr. Såserna drygas ut med tex paprika och morötter. Köttbullarna med havregryn/ströbröd. När köttfärsåserna tillagas så görs även tomatsåsen, den gör jag alltid först. Nu behöver man såklart inte göra den för sig själv, man kan lägga ner sina burkar/tetror tomat direkt på fräst köttfärs. Men jag själv tycker smaken blir godare när man gjort en riktigt tomatsås och använder. Dessutom tar jag bort tomatsås till dagen efter då jag planerat in den gratinerade pastan.
Så vad gäller denna matsedel är även gjord efter mitt arbetsschema, tisdagen är den dagen jag har tid med lite längre kok i köket medans barnen är i skola/dagmamma.

Vad det gäller den gratinerade pastan så väljer vi ibland bort skinkan och gör den således vegetarisk och mer ekonomisk. Vid säsong kan man med fördel istället välja aubergini eller zucchini att ha i. Grönsaksvarorna från inköpslistan räcker som tillbehör till måndagen, tisdagen och ofta också söndagen, dåman gör sallad på det som är kvar från pitabrödsmåltiden. Övriga dagar kan man tex riva morötter och äpple med lite citronsaft, så får man med sig hela kostcirkeln.

Jag lär återkomma med lite recept längre fram och med lite tur kanske en enstaka bild.
Visst lagar jag maten ofta, men maken som är kock är den som lägger upp finast. Och det behöver jag nog för att våga visa något här på bloggen.

1 kommentar:

Annika sa...

Wow. Lena! Snacka om konkreta exempel! Upptäckte precis att jag länkat till dig i ett blogginlägg men missat lägga till denna blogg på mina listor!!!
Förresten så är dagis stängt på måndag = hemmadag med barnen. Vad tror du om tisdag eller onsdag