onsdag 12 november 2008

Min ätbara risotto


Jag kan nu konstatera att det inte är så svårt att göra en risotto, så länge det inte är en italiensk variant vill säga.
Eftersom rätten var inplanerad så fanns redan basen till rätten klar dvs ris. Det resulterade i att maten stod på bordet efter endast 20 minuter.
Tänkte bjuda er på det enkla receptet såklart. Jag använde vår största gryta, så det blev minimalt med disk i storfamiljsmått mätt. Allt sådant är bonus.

Man behöver:

1 kg torr ris som kokats klar, gärna lätt al dente
2 pkt bacon
1 liten gul lök
2 klyftor vitlök
1 större morot
1 liten stjälk selleri
½ paprika valfri färg
100-150 gr fina ärtor
250-300 ml tomatsås alt passerade tomater
2 msk tomatpure
½-1 dl vitt vin
3-4 dl vatten
½-1 tärning kycklingbuljong
peppar och ev. salt
färsk basilika eller torr
färsk timjan eller torr
olivolja

Skär bacon i bitar och fräs den i kastrullen med lite olivolja. Hacka lök,morot, selleri och paprika i mindre bitar och finhacka vitlöken, för ner tillsammans med baconen. Här kan det behövas lite mer olivolja. Smula ner en halv kycklingbuljong, hackade färska kryddor,eller ta de torra om du föredrar det. Jag själv kombinerar ofta båda sorter. Och peppra.

Häll över vitvinet, fräs med tomatpuren. Häll i tomatsåsen och hälften av vattnet. Låt det puttra ihop någon minuet och ta sedan i riset och till sist de tinade ärtorna.
Nu är det viktigt att man rör om med korta intervaller och tillsätter mer vatten om det känns torrt. Smaksätt med mer kryddor om det behövs.
Jag ställer grytan bredvis spisen en stund för att vila, kanske 5-10 minuter innan servering.
Under tiden steker jag ägg som är gott till. Självklart behöver man inte det om man inte vill, risotton räcker gott som den är.
Vi åt även små plommontomater och gurkstavar till igår.

Gott blev det iallafall,och jag kommer inte undan nästa gång rätten är inplanerad, för min dög lika bra som makens......attans också ;)

8 kommentarer:

Harry sa...

Hur många personer beräknar du denna rätten till?

Går den att frysa? Är de god dagen efter som matlåda?

Kram
Harry

Lena sa...

Harry, detta räcker till 10 personer, och det brukar bli över till ett ett par luncher.
Så receptet ärlite väl tilltaget,iallafall rismängds mässigt.
Jag har aldrig fryst ris, men det borde ju inte vara några problem egentligen.
Matlådeasperant absolut, den är faktiskt godare dagen efter när kryddorna fått gotta in sig.
Dessutom funkar den att äta kall, och kan tas med av barnen till matsäckmat en utflyktsdag i skolan tex.

/Lena

Annika sa...

Jag skulle INTE rekommendera att frysa ris! Måste bara flika in en varning här, Lena ;).
Enligt mina erfarenheter blir ris hemskt av att frysas. Torrt, och samtidigt vattningt.

Lena sa...

Tack Annika! Jag har aldrig ens testat :)
Bra att någon har koll ;)

/Lena

Maria sa...

Mums vad gott! Detta ska jag testa någongång...nästan som min Paella, bara nästan;)

Duktig du är som får ihop matbudgeten sådär. En annan är ju lite slarvig och kanske inte så noga alltid tyvärr. Å andra sidan har jag "bara" en unge att utfodra:)

Kram och trevlig helg // Maria

Ps. hur har det gått med syrran och hennes Herr N??? Hon är väldigt TYST! ds

Lena sa...

Hej Maria!
Herr N med familj går just nu igenom sin livs prövning. Det är tufft och jobbigt, men kommer gå bra. Herr N fick en tuffare start på sitt nya liv än vi räknat med.

Syster kommer säkert skriva om det hela när de landat. Just nu handlar det mest om att hålla huvudet över vattenytan.

Tack för att du bryr dig om att fråga, det kommer göra Mie glad när hon ser det :)

Och du jag vill gästblogga hos dig. Har en liten kul vinkling och tanke som passar bättre i en husblogg än på min storfamiljsblogg, även om de har med varandra att göra :)
Är du nyfiken och intresserad så maila mig: lena.rivera/snabela/dunnis.se

/Lena

Annica sa...

Åh så gott det lät, ska jag fixa till här hemma till helgen.....aaah det är ju HELG nu! Ja ja i morgon då. :D

Ha en bra helg!

Anonym sa...

Helt fel Annika, ris går utärkta att frysa om man sedan hanterar det som man ska. Koka upp vatten och låt det frysta riset få ett kvickt bad på en ca 2 minuter. Går också att köra i micron om man har väldig tidsbrist