måndag 8 september 2008

Jag rivstartar väl

Som med så mycket annat, så går livet i faser. Ibland lättsamma sådana och då flyter det mesta på väldigt bra. När det sedan fungerar mindre bra, det är då man verkligen får användning av det man orkat dona med under de lättsamma faserna.

När allt flyter på, då pysslar jag ofta med veckormatsedlar och inköpslistor synkroniserade med varandra. Det gör att under de mer stressade perioderna, kan jag plocka fram en matsedel med tillhörande inköpslista.
Sedan är det bara att stryka det på inköpslistan som redan finns i kyl och frys och så inhandla resterande varor.

Jag gör ett storhandelsinköp i månaden. Där inhandlas basvaror, kött och hygienartiklar. Man får räkna med att det tar några månader att få in rätta mängder av de rätta råvarorna.
Hur mycket man lägger på inköp är helt induviduellt såklart. Nu är maken i vår familj kock, och han vill ofta ha lite kvalitet på sina råvaror, men visst blandar vi även upp det hela med billigare varianter.

En vän till mig som matbloggar är Annika. Hon är mamma till 4 solstrålar, som enl. mig vurmar för enkel men god vardagsmat. Hon skrev detta ganska långa inlägg, som likväl kunde plockats ur min mans mun. Ett bra inlägg om bra basvaror, helt enkelt.
Likväl ett annat sätt att tänka när det gäller att alltid ha något enkelt tillgängligt att tillaga, när stressen faller på.

Jag kommer under de närmsta dagarna bjuda er på lite matsedlar från det de la Riverska hemmet inkl matlistor.

Har du bra tips du vill dela med dig av, får du jättegärna kontakta mig såklart!

2 kommentarer:

mie sa...

Jippie! En blogg för oss som inte förstår!
Jag skulle gärna kunna allt det där som du kan för även om inte jag har en stor familj så har jag ett stressat liv som kretsar kring "ungar", handla, laga mat och allt det där som alla andra verkar fixa på en pisskvart
Lycka till och du är numera länkad hos mig.

Mamsen sa...

Jaha, en till alltså. Vi 7-barnsmorsor blir tydligen bara fler och fler - helt underbart!!
Min blogg i ämnet hittar du på www.metrobloggen.se/mammaliv
Skriver inte varje dag och det har också blivit väldigt lite familjeliv, trots allt, men arkivet är stort och får plockas ur fritt, bara du länkar i texten. Lycka till nu - din blogg ser väldans fin ut.