tisdag 30 september 2008

Månadens slut = Månadshandling

Ja, det är inte lätt att komma undan denna syssla med stor familj. Inte om man vill försöka hålla kostnaderna nere iallafall.
Fast min syster påstår att nog kan alla mina turer till affären gå in under begreppet storhandling. Hon tycker att handla för allt över 500:- är storhandling.
Jag säger som vanligt: Allt är relativt :)

Vi har en standardlista vi handlar efter:

24 tetror/burkar tomat, 2 burkar tomatpure, 6-8 kg olika pasta, 2 kg ris, 4 kg mjöl, 4 kg socker, 2 kg flingor, 4 kg havregryn, 2 pkt start, 2 pkt maizenaredning, 2 pkt hönsbuljong, 1 pkt köttbuljong, 1 pkt fiskbuljong, 4 kg grytbitar, 8 kg köttfärs, 1 falukorvsring modell stor, 6 pkt bacon, 1 kg skivad skinka, 2 kg ost, 4 kg kycklingfile, 8 fiskblock/alt 3 kg färsk fisk, 1 kg sylt , 30 ägg, 1 kg margarin, 1 kg smör, 2x600 gr bregott, 2x600 gr becel. 4 limpor, 4 jättefranska, 3 pkt grövre bröd typ rågbröd, 3 kg morötter, 2 kg blandade rotsaker, 1 kg paprika, 10 kg potatis, sallad, tomat, gurka för 1 vecka, 3 påsar frysta grönsaker, 1 kg oboy, the, kaffe, 1 bal toalettpapper, 15 pkt tvättlappar, 5 kg hundmat, 2 liter rengöringsmedel, 5 kg tvättmedel, storpack maskindisk, 15 flaskor schampo, 4 flaskor handtvål, 3 tuber hårgele, 1 hårspray, 3-4 tuber tandkräm, 5 rullar soppåsar, 3 pkt kökstrasor.

Sedan åker det också ner fredagsmys för veckan, och mjölk och fil dito. Ibland något så onyttigt mellanmål såsom Billys pizzor i storpack, detta mest pga av evigt tonårstjat, jag själv vägrar äta dessa enl tonåringarna delikatesser.
Totalt brukar vi hamna på runt 3500:- .
Men så räknar jag kallt med minst 20 bas måltider
av det inköpet.
I snitt kompletteringshandlas det sedan resten i månaden på ca 200:-/dag. En total matkostnad för denna familjen landar alltså på runda 10.000:-. Ibland veckohandlar jag färskvarorna, och ibland springer jag in på min Ica titt som tätt. Jag är en sådan ovanlig person som tycker det är kul att handla mat.

Självklart kan man säkerligen spara in några kr på billigare varu-alternativ, men vi tycker ändå att vi landar innanför ramen normalkonsumtion per kapita, och jobbar således inte så hårt på att dra ner kostnaderna på denna post,mer än just månadsstorhandlingen.

Det finns såklart massor av varianter på storhandling/inköp till storfamiljer.
Egentligen spelar det ingen roll hurman väljer att göra det. Men med en matsedel och en ordentligt skriven inköpslista, så man inte "glömmer" något, är helt klart en väldigt bra grund.
Och som vanligt gäller det inte bara den stora familjen, även om det där mer känns som ett måste.

Inga kommentarer: