fredag 10 oktober 2008

En hemmagjord Pasta Alfredo

Torsdagsmiddagen bestod nog i familjens enklaste/snabbaste och mest favoriserade pastarätt.
Pasta är bra, pasta är snabbt och pasta är omtyckt av de flesta. Den funkar alltså i storfamiljen.

Lite synd om denna rätt, då den först slog igenom som en lunch pastarätt, som sedan blev en helfabrikats rätt i våra frysdiskar. Lite svårt att förstå att en så enkel rätt att tillaga själv just hamnat där, billig att tillaga dessutom.
Den går dessutom att improvisera och blanda annat i och ofta har man många av ingredienserna hemma. I orginalreceptet ingår det dock en stor del grädde, det blir för kostsamt i denna familj så vi har bytt ut den till bechamelsås istället, vilket går alldeles utmärkt.

Grundingredienserna i min version för 10 pers:
1 kg bandspaghetti i valfri form
50 gr smör
200 gr skinka
1-2 dl mjöl
1 gul lök
1 liten ask fina ärtor från Findus
1½-2 liter mjölk
2 tärningar hönsbuljong
peppar och salt efter smak

Sätt på en stor kastrull saltat vatten till pastan
Skär skinkan i tärn, och hacka löken fint, löken fräses mjuk i lite olivolja, sedan i med skinkan, skruva ner värmen till svag och häll över ärtorna . Det är viktigt att inte löken bränns. Ställ stekpannan åt sidan. Dax för bechamelen, denna görs bottenredd då den då är lättare att få riktigt len och lite tjockare i konsistens.

Smält smör och smula snabbt ner kycklingbuljongerna, sedan i med mjölet , anpassa mjölmängden så det inte blir klumpigt, det ska bli en tjockare smet av smöret och mjölet. Sedan reder man med mjölken, lite i taget och vispa hela tiden. När såsen är krämig och mättad på mjölk för man i ärtor, lök och skinkan, smakar gärna av med grovmalen peppar och salt om så behövs.
Har jag lite tomatsås kvar i kylskåpet från tidigare i veckan, så har jag i den. Färgen blir lite roligare och smaken fylligare. Självklart kan man lyxa till den extra med lite grädde i bechamelen. Veckans Alfredo fick dock inget dera, men gott ändå.

Här hos oss får all pastasås smeka pastan. Det betyder att pasta och sås blandas innan servering på riktigt italiensk maner. Pastasåsen skall gifta sig med pastan som maken säger.

På min ingrediensbild saknas lök såg jag vid nerladdning, men den visar ändå vad lite ingredienser ändå kan bli en fullgod maträtt en helt vanlig vardag. Den tar inte längre tid än det tar att värma pastakastrullsvattnet och koka pastan........uppskattningsvis 20 minuter.

Hemlagat , snabbt och gott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet! Det är nedskrivet och ska testas snarast! :) Och ett stort plus att det räcker till så många personer för då får jag många extramiddagar i frysen - för de jäktiga dagarna :)
Om jag får fortsätta önska så skulle jag jättegärna vilja ha receptet på dina köttbullar också * ber snällt *.
Än så länge har jag inte lyckats få några köttbullar som jag gjort själv godkända av maken och barnen... "Findus & Felix" är tuffa motståndare och svåra att slå! ;)

Lena sa...

haha....något köttbullerecept kanske slinker in så småningom. Finns ju i veckans matsedel. Mina innehåller persilja och vitlök, inga andra krussiduller. Brukar uppskattas och kan användas till fler rätter.
Findus och Felix kan slås ut.....bara man hittar rätta stuket ;)