fredag 10 oktober 2008

Lite dagsfunderingar

Lite inspirerad av en av mina kommentatörer i tidigare inlägg ang. matlagandet till storfamilj. Harry skrev: skoj att få matlagningstips på din blogg jag är grymt imponerad över att du lagar all mat. Med tanke på de som bara har två barn och påstår att de inte hinner.

Funderade lite på det och tog upp det med min vän Annika (som man stöter på lite titt som tätt i mina bloggar). Egentligen har jag nog inte alls tänkt på det sättet, att vi i vår familj skulle på något vis vara duktiga (eller hur man nu ska uttrycka sig), för att vi lagar all mat själva. Vi gjorde det med 2 barn.....med 4 och nu med 7.
Jag tror att Annika och jag kom fram till att det nog sitter i från egna uppväxten, blandat med hur ens situation har sett ut precis innan man blev konstellationen nybliven familj.
Tyckte man om att laga mat från grunden innan barn, håller man nog fortfarande på med matlagning när de dykt upp också.

Hos oss handlar det alltså inte om att det på något vis måste vara bättre mat med hemmagjord eller ur kostnadssynvinkel. Men helt klart är nog att om vi skulle jämföra vår kosthållning vi har idag kostnadsmässigt, med att vi skulle byta ut stor del till halv/helfabrikat, ja då skulle matkostnaderna skjuta i höjden. Antagligen vinner det hemlagade i näringssynpunkt,utan att för den skull ha sagt att halv/helfabrikaten nödvändigtvis är undermåliga.
Sedan är jag inte så säker på om den sorts mat skulle godkännas av barnen i vårt hus dock. Jag menar de ratar pulvermos och fabrikspanerad fisk och annan kändare skolmats halvfabrikat. Det är nog helt enkelt vanan att få det helt rena smakerna,utan olika kryddmix och smakförstärkare tillsatt, som bidrar till det.

Det kan ju också vara så att man jobbar och bygger vidare på sin karriär och helt enkelt inte prioriterar kökstid, och väljer då det man själv tycker är lättast.
För även om jag som person tycker det tar samma tid att få ett halvfabrikat på bordet som egenlagat, behöver det ju inte betyda att andra tycker/klarar samma sak.

Vad ville jag ha sagt då?
Jo, att jag inte är duktigare än någon annan som försöker få sitt familjepussel att gå ihop. Vi väljer bara olika vägar att ta oss fram på. Kanske är det tur, för annars skulle det antagligen bli trafikstockning någonstans, och det finns stationer på vissa vägar, man inte önskar någon ett stopp på.

5 kommentarer:

Harry sa...

Vad kul att jag kunde inpirera dig. Men jag håller inte riktigt med dig för du ÄR duktig som orkar varje dag. Men jag känner igen mig själv i de du skriver ang att dina barn ratar pulvermos och halvfabrikat. Vi var lika dana hemma. Jag har aldrig lagat pulvermos hemma tex och skulle aldrig få för mig att göra det själv. Och som du säger så är nog matlaningen någon man har fått med sig hemmifrån i uppväxten. Det blir bra när dina barn växer upp för förhoppningsvis är de vana med att laga mat då.

Jag kan inte minnas att jag som barn någon gång varit ute på restaurang tex. När vi åkte någonstans så hade mamma alltid gjort en stor sallad som vi så glatt mumsade i oss. Ingen klagade för ingen visste annat. Utan vi var nöjda med de vi hade.

Jag kan skriva så mycket känns det som för jag känner så himla väl igen mig i ditt resonemang även om jag inte var den som styrde skeppet utan var en av passagerarna.

En annan sak som jag blivit uppväxt med är hemmagjord sylt, saft, konserverade; morötter, plommon, äpple, rödbetor, bönor odyl. Hur många sysslar med sådant idag? Man kan inte ens finna en konservkokare i någon affär längre.

Jag förstår helt enkelt inte hur mina föräldrar han med oss sex barn. Vi hade dessutom en granne där de fanns 7 barn när vi växte upp.

Lycka till med allt och kom ihåg att DU är duktigt!!!

Anonym sa...

det finns ju fler aspekter på det här med hel-halvfabrikat, även om jag förstått att det för dig inte är det det handlar om. De innehåller väldigt mycket salter, dextros (druvsocker) och utfyllnadsämnen. Jag lagar också den mesta maten. Har jag en "sån" dag så köper jag färdigmat, kanske blir två-tre gånger i månaden. Själv har jag fyra barn. Jag tycker inte heller att det är så stor skillnad på att laga maten själv och hel/halvfabrikat, det blir det ju däremot om man hämtar varm klar mat. Rulla köttbullar kan ju förresten en fyraåring ;)

Fast å andra sidan har du tre barn fler än mig :D

Lena sa...

Harry och Martina:

Tack för era komments.

Jag tycker en hel massa i ämnet speciellt när man kommer in på tillsatser i hel/halvfabrikat. Och vad jag tycker om tillsatser är inte så snällt ;)

Men jag känner också att, det är viktigt att inte "skuldbelägga" de som valt att "förenkla" sin vardag med denna lösning. Det finns ju för det mesta enkla förklaringar, om man nu tycker att man behöver förklara sitt val i matfrågan.

Rulla köttbullar, det gör man snabbt fräser dem lätt och lägger på ugnsplåt och gör klart i ugnen. Och ugnen passar sig ju själv :) Det finns så mycket smarta tidssparande lösningar, så man blir så glad när man lär sig nya. Köttbulletipset fick jag från en dåvarande 2 barnsmamma, nu har hon 3 :)
Okej Harry ,lite duktig då, men då tack vare alla fina små tips jag lyckats snappa upp ;)

Anonym sa...

För mig så gick det upp ett ljus för inte så länge sedan då jag begrep att det faktiskt inte blir dyrare att köpa råvaror själv och göra maten från grunden. Jag trodde faktiskt att jag tjänade både pengar och tid på halvfabrikaten. Och godtrogen var jag också, för jag tog för givet att tillverkarna inte hade i så mycket tillsatser och fusk i maten.
Jag tror att många är som jag var och helt enkelt inte har förstått än!
Nu har jag gett mig sjutton på att mina barn ska hellre vilja ha hemlagat än halvfabrikat och de ska få matglädjen och kunskapen att laga riktigt god mat med sig hemifrån - och samtidigt som jag lär dem, så lär jag mig själv också!

mie sa...

Syster Yster!!! Hät kommer ett förslag: Jag veckohandlar efter min lista och du veckohandlar efter din lista, sedan följer vi listorna precis och i slutet på veckan så tar vi helt enkelt och delar dina ekonomiska utlägg på antal personer i din familj och mina utlägg på antalet personer i min familj.
Jag tror att ni lever MYCKET billigare än vad vi gör :-) Men Skalman äter inte "hemmagjord" potatismos!! (PS! Han äter inte potatis alls)