måndag 13 oktober 2008

Veckans matsedel och inköpslista

Denna vecka har vissa familjemedlemmar efterfrågat lite lättare mat.

Masse min 8-åring, funderar mycket på vad han stoppar i munnen, vilket djur kommer köttet ifrån tex. Han sa prompt när jag talade om att färsen i hamburgaren kommer från kossan: - Vad äckligt!.
Inte så att hamburgarna i sig var äckliga, men tanken på vad det varit från början gillade han absolut inte.

Så vi har pratat lite om att man faktiskt kan låta bli kött om man vill, men då måste man äta mer av annat istället. Och han vill prova lite vegomat ,inte varje dag men några. Så då får man väl trolla fram en sådan matlista då, eller hur? Inte helt världsenkelt då man själv gärna sätter tänderna i en köttbit.

Mån: Pasta med broccoli och zuccini
Tis: Potatis och purjolökssoppa med färska frallor
Ons: Hemgjorda köttbullar med hemgjort potatismos
Tors: Danska äppelskivor med sylt (äppelrunda pannkakor)
Fre: Gratinerad pasta med tomat och mozzarella
Lör: Kycklinggryta med ris
Sön: Fyllda pitabröd med avocadoröra, grönsaker och bacon

Veckohandlingen blir billigare iom de extra vegodagarna. Inte helt fel, så där veckan innan barnbidraget kanske. I vår lokala Ica skulle kalaset gå på runt 770:-

Jag handlar:
2 kg pasta varfri sort, 2-3 broccolin alt 1 påse frysta, 2 zuccini, 4 kg potatis, 5-6 gula lök, 2 purjolök, 1 kg köttfärs, 3 dl grädde, 1 liten creme fraiche, 15 ägg, 1 rulle/glas sylt, 8 tetror/burkar tomat, 3 små påsar mozzarella, 2kg kyckling, 1 kg ris, 3 pkt färdiga pitabröd, 3-4 avocado, 1 vitlök, 1-2 spanska peppar, sallad, färska tomater, gurka, 3-4 paprika, 3 pkt bacon, 2 småburkar majskorn,2 jäst, mjöl och färska kryddor såsom basilika och timjan.

Som vanligt plockar jag bort det som redan finns hemma, lägger på mjölk, fil och bröd. Och kollar igenom om det saknas något i frukostflings och påläggs väg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Duktig eller inte. Jag tycker att det är störtskönt att läsa om någon som förstår det rationella och enkla med matsedel och veckohandling. Det går ju verkligen att kapa kostnader på det sättet. Och dessutom får man i sig god vällagad mat varje dag. :-D

Sen jag blev singel har jag slarvat men det är annars det sätt tom jag, som aldrig varit i större hushåll än två vuxna + hund, har brukat leva.

Några fler av era matsedlar och veckohandlingslistor så kanske jag också kommer upp på banan igen. :)

Anonym sa...

Söndagsmaten ska vi också testa :D