söndag 19 oktober 2008

Semester



Nu har perioden för planering av vår nästa sommars semester börjat.
Jag vet nästan ingenting om hur andra familjer gör/tänker. Men av erfarenhet vet jag att vi måste vara snabba och helst först av alla, om vi ska lyckas ta oss dit vi tänkt. Och då spelar det ingen roll om det handlar om att hyra bästa/finaste huset eller få med hela familjen på samma charterplan, och det helst till bästa pris.

Så oktober är då en utmärkt månad för denna lilla syssla, och det är skönt att få det gjort innan ev. julstress upp-poppandes om man nu brukar lida av det.
Den allra vanligaste lösningen på semester för oss är att hyra hus. Vi gör det helst i Danmark eller i Spanien.

Vi är ju 2 vuxna och 7 barn i familjen, det lite knepiga för oss är att få tag i något som rymmer oss plus de assistenter vi behöver med för vår grabb med funktionshinder. Det är inte så ofta man ramlar över ett fint sommarhus som dessutom är uppdelat i 2 eller tom 3 sovsektioner. Vi vill ju ändå ha lov att ha familjesemester och assistenterna behöver också sin vila och kunna dra sig undan oss.
Dessutom vill vi gärna variera oss lite till olika områden i landet, men numer har vi hittat favoriter såklart.

Jag har ofta bemöts med frågor om hur man får råd när man är så många. Svaret är lika enkelt för mig som för en mindre familj tror jag. Vi prioriterar helt enkelt.
Det behöver inte bli så dyrt, bara man är tidigt ute och hittar godbitarna, och räknar med att man lagar stor del av maten själv.

Himla bra sajter att hitta sitt drömsemesterhus på är:

www.dansommer.se
www.dancenter.se
www.cofman.se

Hyra bil/buss från Stockholm gör vi gärna här:

www.berrasbiluthyrning.se
www.hertz.se

Bästa flygpriser kan man hitta lite vart stans men vi brukar åka med:
(bra handikappservice)
www.sterling.com

Är ni många rekommenderar jag verkligen att testa, och är ni färre så testa på ni med, ni har så många guldkorn/hus att välja på så det räcker och blir över.
Guldplatser i Danmark:
Skagen, Blokhus, Lökken, Nr.Lyngby, Blåvand, Strandby, Slettestrand....jag har säkert missat några.
Guldplatser i Spanien:
Alcudia, och då främst gamla delen, dock får man en bit från stranden då.
Can Picafort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där ser ju helt underbart ut!
Nu fick jag lust att planera semester. :)