måndag 20 oktober 2008

Veckomatsedel och inhandlingslista

Det är måndag och det är dax för veckomenyn hos vår familj.
I anledning av ena sonens kommentar för ett par veckor sedan (äta ko! vad äckligt!), så har vi introducerat vegetarisk måndag. Idag var det en riktig hit, inte visste jag att mina barn gillade svamp?!
I vilket fall upptäckte jag det nu, och med lite medel fick vi alltså till en god middag som föll alla runt bordet i smaken. Det är ingen skoj att lägga ut recept om inga bilder finns, och eftersom jag var så säker på barnprotester så la vi inte manken till under matlagningen. Men gör man en enkel tomatsås med champinjoner och spansk peppar och tortiglione, får man en ca kostnad på 6.50:-/portion. Då har jag valt mellanprisläget på tomat och pasta och använt färska champinjoner, kostnaden går alltså att kapa ytterligare.

Matsedel:


Måndag: Vegetarisk pasta med champinjoner och spansk peppar
Tisdag: Kålpudding med potatis (kolla fina receptet här) gånga dock receptet med 3 om det ska räcka till fler än 4 personer.
Onsdag: Fuskmoussaka vi byter aubergini med poatatis och zucchini
Torsdag: Pasta med tonfisk i tomat med oliver, vitlök och spansk peppar
Fredag: Mustig höstgryta med ris
Lördag: Lasagne
Söndag: Färsk panerad torskfile med potatismos och persiljesås.

Handlingslista:

2kg pasta, 1kg lasagneplattor, 200 gr champinjoner, spansk peppar, 1 större kålhuvud eller annan slags kål (som man föredrar), 7 kg potatis, 1,2kg fläskfärs, 3 kg köttfärs, 1,2kg grytbitar, 3 burkar tonfisk, 1,5 kg torskfile, 2 zucchini, 1 burk urkärnade oliver, 12 tetror/burkar tomat, ½kg morötter , 1 större palsternacka, stjälkselleri, färsk basilika och bladpersilja, 6 liter mjölk till matlagningen, 1 kg ris. Sedan sallad, tomat och gurka till sallad som komplettering.

Lite dyrare vecka med färsk fisk, ca 1200:- landar vi på om vi handlar i vår lokala Ica Kvantum. Sedan tillkommer såklart andra mejerivaror och pålägg för veckan liksom bröd, samtidigt som en del plockas ur inköpslistan eftersom det fortfarande finns kvar i frys. Precis som vanligt alltså.

Om man nu kikar lite närmare på matsedeln så kan man se hur genomtänkt den är. Ons-lör är det tomatbaserade maträtter. Koka storkok på tomatsås på onsdagen, dela på 2. Den ena delen görs det köttfärsås på, av den såsen gör man både lasagne och moussaka. Kanske rent av samma dag, när ugnen redan står varm? Så får man en lång härlig matledig lördag att spendera med barnen...eller tvätten....eller städningen....nä jag väljer det första :)
Den delen av tomatsåsen som är kvar används till tonfisksåsen och grytan på fredagen.
Det är så här jag tänker hela tiden.
Det gör det enklare att planera inköp också eftersom snarlika ingredienser men ändå så olika maträtter, gör att man slipper springa som en halvtok i affären.
Om ni inte redan testat så gör det, efter ett par veckor märker man tidsskillnaden helt tydligt.
Och en dag längre tid i köket, kanske rent av en hel kväll ger med god planering mertid åt familjen.

3 kommentarer:

Annika sa...

Du är så klok, min nvän. Nästa vecka kanske jag vågar lägga ut en matlista, jag med. Men jag har inte ens hälften så bra koll på vad vår mat egentligen kostar...

Anonym sa...

Jag gillar dina matlistor, dom ger bra inspiration!! Men jag saknar recepten...Kan du inte länka dom, som med kålpuddingen? :-)

Anonym sa...

mycket pasta på matsedeln tycker jag...