tisdag 7 oktober 2008

Veckans matsedel


Veckans matsedel med inköpslista, hade jag tänkt det skulle bli här framöver. Kanske inkl ett och annat smart recept om tiden räcker till.

Så här ser den ut hos oss denna vecka:

Måndag: Mustig tomatiserad nötgryta med morötter och paprika serveras med ris
Tisdag: Spaghetti med frikadeller i tomatsås
Onsdag: Rotsaks-soppa med danska mjölbullar/dansk klimp? ev frikadeller
Torsdag: Pasta Alfredo, Bandspaghetti och len bechamelsås med skinka och ärtor
Fredag: Brässerad och ugnsbakad kycklingfile med ugnsbakad potatis och grönsaker
Lördag: Hemgjorda hamburgare
Söndag: Skinkschnitzel med stuvad vitkål och potatis

Inköpslista:

1200 gr grytbitar av nöt, 2500 gr nötfärs, 15 schnitzlar på skinkinnanlår, 2 kg kycklingfile, 200 gr rökt skinka, 8 brukar/tetror krossade/passerade tomat, 1 kg morötter, ca ½ kg palsternacka, 1 medelstor rotselleri, 1 mindre kålrot, 3 paprikor, 1 kg spaghetti, 1 kg bandspaghetti, 1 kruka bladpersilja, 6 lökar, 1 kg ris, ½ kg mjöl, 6 ägg, 200 gr små ärtor, 5 kg potatis, 16 hamburgerbröd, ketschup, 2 salladshuvuden, 8 tomater, 2 gurkor, 1 vitkålshuvud.

Sedan tillkommer såklart ev buljong och kryddor om det ev. tagit slut. Precis som att det som redan finns hemma plockas bort från inköpslistan (oftast alla köttprodukterna, pastan och tomaten som inhandlats vid månadshandlingen). Och till sist lägger jag på mjölk/fil produkter för veckan.
Om man inte månadshandlar torde en rimlig kostnad för ovanstående , självklart med variabler ute i landet, gå på runt 1800:-.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag är här på besök för första gången och det är så intressant att läsa vad du skriver. Jag trodde att jag hade koll på utgifter och matlistor, men jag har mycket kvar att lära förstår jag. Det ska bli kul att komma tillbaka och få tips från dig.
Hur lagar du Pasta Alfredo? Det är mina barns favoriträtt när det gäller färdigmat, men eftersom jag hatar färdigmat så får dom det nästan aldrig ( taskig mamma *skratt *) Det skulle vara kul att kunna laga en hemgjord variant som gick lika bra hem som den färdigköpta.

Lena sa...

Hej Jenny!

Kul att du tycker om mina tips. Jag har nog forstått att det finns fler som vill ha lite smidiga recept. Pasta Alfredo är ett av dem,kasnke rentav det nästa som kommer upp, det står ju på veckans matsedel, så det ligger ju bra till :)
Enkelt att tillaga själv och väldigt mycket billigare/godare än färdigköpt såklart.

Så välkommen tillbaka igen snart!