lördag 27 december 2008

Jul avklarad, Nyår nästa!

Jag vet inte hur det är för er andra,men för vår familj handlar det om familjefokus kring jul. Vi samlas ihop och umgås tätt. Alla anstränger sig mer eller mindre för att alla ska må gott. Och de små traditionerna vi skapat gemensamt i vår "lilla" familj, vill vi alla följa. Annars fattas det oss något.

Nyår däremot anser vi att det är ungdomarnas fest ( med risk att låta som värsta pensionären). Vi som varit med lite längre ges mer tid för eftertanke och omtanke för det som var,är och ska komma.

I vårt hushåll finns nu 4 tonåringar, för mig innebär det ett nyktert tolvslag. Det är ingen uppoffring någonstans, det är för mig en självklarhet. För mina tonåringar en trygghet. Jag önskar någonstans att det vore så för många fler i mina tonårsbarns vänskapskrets.
Som varje år genomgår vi samma process i familjen. Vi pratar vett om smällare och alkohol, man äter ordentligt innan man ger sig ut på kvällen. Man tjatar....och tjatar lite till....de suckar....och suckar lite till.
Och så landar vi och de (ungdomarna alltså) visar att de förstått, och de vet att här finns det alltid en lugn grund att komma tillbaka till.

Grundtrygghet är alltid vårt starkaste ledord till Nyår.

1 kommentar:

Anonym sa...

oj 7 barn inte illa :D:D ha en trevlig dag :D