söndag 14 december 2008

Planering inför julen

Det finns väl egentligen lika många sätt att fira jul som det finns familjer, men hos oss finns det 2 sätt.
Antingen tar man allt som det kommer och låter lusten falla på, gör det man orkar och låter det andra vara. Ganska skönt, men kan sluta med att man står där den 23:dje, och kommer på en del man glömt, och som man känner att man faktiskt inte ville vara utan.

Eller så planerar man med hjälp av listor och bokar tjusigt av när man slutfört uppdrag efter uppdrag. Det kan också vara skönt, men kan sluta med att man står där den 23:dje och undrar hur man ska orka äta upp allt, eller funderar på om någon verkligen bryr sig om ifall garderoben är urstädad och rensad eller inte.

I år försöker jag mig på ett mellanting. Lista på mat och julklappsinköp inkl vart de ska inhandlas och när. Liten julfixarlista har jag också, som när julgranen skall stå pyntad och klar osv. Jag ligger mer i fas än någonsin tidigare. Julgranen åker upp 3 dagar tidigare tom, till de smås glädje.

Underlättar gör den ordinarie matsedeln jag gjort fram till jul, där basen dessutom redan finns hemma. Matsedeln innehåller lite mer lättare mat såsom soppor, fisk och lite mindre grytor än vanligt. Det betyder mer snabblagat och tidsbesparingen är ett faktum. Ett tips lika bra till den lilla familjen som den stora.

1 kommentar:

Annica sa...

Ja jag har länge undrat vilket som är bäst. Att planera ALLT in i minsta detalj eller ta allt som det kommer, har kommit fram till att det blir lika stressigt hur man än vrider och vänder på sig. :D
I år kommer alla klappar och all mat att vara färdigt till 4e advent. Har vi sen glömt något så taskigt läge, men vi överlever nog. :D
Klapparna är viktigast för mig, sen om vi bara har en sorts sill på bordet, ingen brunkål och att vi får fylla upp köttbullsfatet med köpeköttbullar spelar mindre roll, det är ju ändå barnens dag i första hand. :D

Ha de så bra!
Kramis