söndag 26 oktober 2008

Ha en storfamilj

Tänkte slå lite hål på en och annans tankar om att ha en stor familj. Jag stöter ju på både frågor och konstateranden, det sistnämnda mer som tankar, som kanske inte var meningen att bli sagda högt. Det är lite svårt att veta.

Några av de vanligaste kommentarena brukar ofta handla om hur vi som föräldrar tar oss ut, alltså hur pigga vi verkar, eller hur jag kan se ut i kroppen som jag gör efter 7 graviditeter. Hur M kan vara så rynkfri för sin ålder. Precis som om ens kroppsfysik helt hänger på hur många barn man har i familjen.
Det brukar faktiskt vara lite kul att föra dessa konversationer. För självklart har inte ens föråldringsgener med barnafödandet eller uppfostrandet att göra.
M hade varit lika rynkfri som 2 barnspappa som 10 barnspappa. Mer barn ger inte automatiskt fler rynkor eller gråare hår tidigare, inte rundare mage heller för den delen.
Skulle det vara ett faktum skulle nog fler välja ett helt barnfritt liv.

Vi kan också få veta att vi måste vara morgonpigga. Jag tror många tror att man måste vara det, med många små i huset. Jag skulle jättegärna vilja vara en sådan mamma som ställde kl på 05 och gick ner i köket och ordnade grötfrukost med nybakade frallor till mina barn.....varje dag. Men tyvärr, jag är allt utom det. Jag kan göra det vid mycket speciella tillfällen , men de är väl utvalda och sällan förekommande.
Men visst lite präktig kan jag ju vara, morgondagens kläder till barnen är ofta förberedda kvällen innan, men längre än så sträcker jag mig sällan. Det fungerar ändå.

Bullmamma då? Jag förväntas att vara en sådan,tror jag. Huset full med ungar = frysen full av bullar? Och ja, mina bullar är attans goda. Men jag har sällan några i frysen, de hinner inte in dit innan de är uppätna. Kan bero på att jag inte gör dem så ofta, jag är en periodbakare. Bakar massor under en månad, för att sedan pausa i flera.

Storfamiljers barn kommer ofta försent till skola och aktiviteter......det var inte jag som skrev det där! Eller? Vi kommer försent någon gång, men jag vet andra som är värre :)
Storfamiljer bor oftast ute på landet.....på vår gata i närförort i själva radhusområdet bor 2, nej 3....vänta nu 5 familjer med fler än 4 barn. Och jag känner till ytterligare 6 familjer i närområdet. Helt vanliga svensson familjer, ja utom en av dem. Men vad tusan de bor i radhus och har en 7 sittsig familjebil och barnen spelar fotboll, basket och innebandy, jättesvenskt i mina ögon :)

Egentligen kan man hålla på i evighet, jag har inte tagit upp att trasiga för små ärvda omoderna kläder eller "vi" aldrig har råd med semester, att vi inte har tid över för var och en. Men det går in under fördomar mer än frågor och kommentarer och det har jag ju redan skrivit om här.

Nu ska jag sluta älta detta, jag har en veckomatsedel att göra och månadens storhandlings lista att skriva. Laga lite mat, städa en stökig hall.....för det har nog alla storfamiljer.....en stökig hall. Det är min fördom i detta sammanhang. Ingen med många barn kan ha en fin hall, isf blir jag avundsjuk :D

3 kommentarer:

Sandra sa...

Läser båda dina bloggar, skulle va praktiskt om du lägger en länk i länklista till andra bloggen så man slipper leta upp länk i bloggen..

Fred & Kärlek

Lena sa...

Självklart Sandra, du har rätt.
En länklista var min mening från start, men bara inte blivit av.
Fixar till, så blir det enklare.

Tack för påtryckningen, den behövdes :)

/Lena

Anonym sa...

På tal om länkar...kan du inte ha en länklista till andra bloggare med stora familjer?